Näsviken Djupdal

Tillbaka

Hudiksvall

Under våren 1939 började Lars Bovin med stor entusiasm för slalom och med hjälp av andra att diskutera intresset med Forsa IF om att bilda en slalomsektion inom föreningen. Så blev det och Forsa IF bidrog också ekonomiskt för att kunna förverkliga det stora projektet att bygga Djupdalsbacken. Kostnadskalkylen uppgick till 126.000 kr och inkluderade en serveringslokal för 100 personer, startbrygga, telefonlinje och högtalaranläggning. Backen fick internationella mått med 500 meters längd och en fallhöjd på 130 m. Allt arbete skedde manuellt och det tog därför över 4000 timmar att få backen klar till invigningen den 18 februari 1940 med en nordisk slalomtävling med 33 herrar och 8 damer på startlistan. Arrangörerna hade med bistånd från SJ satt in extratåg från Söderhamn, Hudiksvall och Ljusdal till Djupdal med tågtider som var anpassade till tävlingen. Gångvägen till backen var inte mer än 1,5 km. På grund av rådande krig blev det svårare att anordna tävlingar så backen utnyttjades mest av allmänheten fram till 1947 då intresset hade avtagit. Uppgifterna hämtade ur dellenportalen.se.